Idag känns det bättre.

Var hos doktorn igår och fick nya injektioner, så nu känns allt bättre. Har sovit inatt i 10 timmar !!! Hoppas nu bara att det hjälper på sikt. Har ju inte kunnat träna med Wilda på länge pga värken. Hade hoppats på att få in apellmomenten bättre så att vi kunde vara med på RM:et den 19 september. Men som det känns nu tror jag inte att jag anmäler.  

Igår var jag ute vid bruks och gick en lång skogstur. Wildas höglöp är över o Tindra springer ju ingenstans även om hon nu är mitt i löpet, så äntligen fick de springa lite lösa. Wilda gick som ett lokomotiv.

Hittade EN (1) kantarell... men mötte plötsligt en dam som hade plockat en hel påse. Hon frågade om jag också letade svamp, så jag visade mitt lilla alster. Du får mina för jag hinner inte ta hand om dem. Tycker bara det är kul att plocka... säger hon o ger mig påsen!

Helt otroligt, eller hur? På ICA sålde dem nötstek för 49:-kg så imorgon blir det Höstgryta med kantareller. Mmmm

Höstgryta 4 pers

5oo g fransyska eller ytterlår av nöt
2 msk smör
1 gul lök
1 tsk salt
1 tsk grovmalen svartpeppar
1 flaska 33 cl öl eller porter
1 köttbuljongtärning (jag använder istället viltfond)
2 tsk färsk hackad rosmarin
3 morötter
½ kålrot
2 palsternackor
1 bit rotselleri
1 liter kantareller
(jag brukar också ha i 10 torkade enbär + 2 msk svartvinbärsgelé)
1 msk Majzena till såsen
Hackad persilja

Skär köttet i bitar och krydda med salt o peppar, bryn dem i smör och i slutet bryn även med löken. Lägg över i en gryta.
Späd med öl/porter o smula ner buljongtärningen eller tillsätt fonden. Krydda med rosmarin och ev. enbär. Låt grytan sjuda under lock i 40 minuter.

Stek under tiden kantarellerna i smör.
Skala och skär rotfrukterna i små tärningar och lägg i dem o svamp och koka ytterligare 5 minuter. Smaka av och salta o peppra mer om det behövs.
Rör ut Majzenan i lite vatten och rör ner i grytan. Låt det sjuda ihop ett par minuter. Strö persilja över och servera till ris eller kokt potatis.
 

JÄTTEGOTT !!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0