Om Ni har möjlighet - prova på det vi gjorde igår...



För ca en månad sedan träffade jag på en hundägare ute i Marieberg som berättade om en grupp på Facebook som kallar sig Hundpromenad Örebro. Alltid nyfiken på nya saker så kollade jag in deras sida. Verkade jättekul, men så började Wilda löpa och inte förrän igår kunde vi prova på att gå med...

Kl. 13 på söndagar träffas man på parkeringen vid bilprovningen i Bista. Och när jag kom dit var det redan massor med folk och hundar. Släppte ut mina och de agerade tvärtemot vad jag trott...

Tindra som är lite harig när det gäller okända större hundar annars, hon tog sikte på en Schäferhane, gick fram till honom och morrade lågt o gick vidare. Sen gjorde hon en lov runt varje hund med stolt huvud och tillbaka till mig och satte sig.
Wilda som i vanliga fall är ganska kaxig ställde sig mitt i gruppen med hängande huvud och svansen mellan benen tills alla luktat av henne.

Sen började vi gå och när vi passerat bron över Svartån och kom fram till Rosta gärde släppte nästan alla sina hundar. 42 stycken virvelvindar i alla de storlekar, från liten mops till stor Leonberger, hanar o tikar, kastrerade som okastrerade... På 5-10 minuter hade alla grupperat sig i den nya "flocken" utan något bråk! Helt fantastiskt att få vara med och se detta :)))



När vi passerat Rosta gärde gick vi upp mot vattenverket och grusvägen ut mot Fallen, vidare över ängarna och upp över bron till rastplatsen. Där blev det fika, jag hade inte tänkt på att ta med mig något, men jag blev bjuden på både kaffe och bulle :) Wilda kröp in under en bänk o passade på att vila sig lite...



Snart så var vi iväg igen, ner mot Karlslunds Herrgård, utmed Svartån, tillbaka mot Rosta och till slut parkeringen igen. 2 tim o 20 min tog promenaden, hundarna var lösa hela tiden och så kul de hade! Men jäklar vad trötta de var efteråt :)) de sov hela kvällen, ut för kissrunda runt kvarteret vid 21.30 igårkväll, sov hela natten, och har mellan promenaderna idag fortsatt att sova! Vilken stimulans att plötsligt vara ny flock på så många hundar och samtidigt försöka hålla koll på matte bland allt folk ... det snurrade nog rejält i huvudet på dem!








Så Ni som har möjlighet, prova på det här med Era hundar. Samma initiativ finns runt om i Sverige och finns det inte i Er stad, starta en grupp själva!!


Kommentarer
Postat av: Anneli

Det verkar jättekul. Synd att mina flickor är såna monster och inte ens kan promenera bredvid varandra utan att försöka ha ihjäl varandra.

2011-02-08 @ 06:45:18
Postat av: Annette

jätte trevligt......dom har något liknande i Malmö.......men tydligen har inte alla hundar varit vacinerade så många har blivit sjuka har jag hört.........borde ju vara någon ansvarig som kollar vaccinationer tycker man ju?

2011-02-20 @ 19:48:24
URL: http://www.rajfax.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0