Tranor, spårning och förkylning!

Hela familjen har legat i omgångar med den envisaste av förkylningar :(
Igår kunde jag knappt prata, vilket kanske en del tyckte va skönt ...

Jag är inte van å vara förkyld och orkeslös och så får jag dåligt samvete när jag ser att hundarna har tråkigt när matte bara ligger och vilar. Så idag proppade jag fickorna med nässpray, snorpapper, halstabletter och hundgodis och åkte ut till åkrarna norr om Karlslund och la fältspår.



Sen tog vi en timmes lunk runt gärderna och ner utmed Svartån, ja alltså, jag lunkade. Hundarna for omkring i glädjesprång, letade sork och badade i dikena... Härligt lerigt ute nu med två pälsmonster !!



Tillbaka efter att spåret fått ligga en timma, stoppade jag in Wilda i bilen och selade Tindra. Hon vad metodisk och tog de två första apporterna och vinklarna.
Då kom det 2 tranor och landade på fältet! Hemma i Brunnsparken är Tindra känd som "förklädd mördarhund" när det gäller fåglar :))) så naturligtvis tappade hon helt fokus ... fick säga till henne på skarpen och sen visa på spåret flera gånger innan hon fortsatte. Slarvade och missade vinkel, tappade spåret igen, men till slut så hittade hon slutapporten.

Wilda däremot kollade in tranorna medan jag selade henne, men så fort jag släppt ut linan tog hon spår och arbetade effektivt, tog alla vinklar exemplariskt och sina 5 apporter! Matte = jättestolt :)



Nu sover töserna sött och jag sitter och huttrar under en filt.


Kommentarer
Postat av: Åsa

visst är våren härlig :) Jag har börjat spårkurs med "lillan"(Dizzy), så jag får loss tummarna & kommer ut å tävlar med henne oxå.... Lydnaden är i princip befäst(apportering som ska finslipas) men spåret är inte riktigt säkert... Visst spårar hon, men motivationen behöver förstärkas :) Kram på er

2011-04-06 @ 12:59:05
URL: http://capillatus.blog.se
Postat av: Svar från Pia

Med Wilda är det tvärtom, supermotivation för spåret men ledsnar jättefort i lydnaden. Och apporteringen fungerar inte !!! Hon vägrar ta apportbocken i munnen, däremot apporterar hon vid uppletande...

Bara å traggla vidare :)))

2011-04-06 @ 20:38:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0