Hemma igen!

Ja, nu har vi varit borta en vecka. Först Johannas kalas. 30 personer kom och allt var lyckat. Maten och ananaspajen gjorde succé. Lovade flera på festen att lägga ut receptet på pajen här på bloggen. Kommer här:

Tovas ananaspaj

150 g smör smältes i kastrull.

Blanda 3 dl mjöl, 1 dl socker o 1 tsk bakpulver. Rör ner i det smälta smöret. Tryck ut degen i pajform med löstagbar kant.

Blanda 2 dl creme fraiche, ½ dl socker, 1 tsk vaniljsocker o 1 burk krossad ananas. Bred ut ovanpå degen och grädda allt i 175 grader i ca 25-30 min.

Servera med vaniljglass.

Det här är originalreceptet som jag fått av Sofia Berge-Kleber, "lillmatte" åt min förra dag-hund Tova. Därav namnet på pajen ...
Själv tycker jag det blir lite för lite fyllning, så jag brukar göra pajdegen som ovan men dubbla receptet på fyllningen.

Veckan på Brommö kommer jag att skriva om nästa gång! Väntar på foton av Johanna eftersom det var hon som hade med kameran. Kan väl säga att det var både strapatsfullt och kul och blött...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0