Bouvier des Flandres - en arbetande ras!

På olika bloggar som är involverade i Bouvier des Flandres, den ras Wilda tillhör, diskuteras just nu om hur Bouvier'en framställs. Kritik riktas mot styrelsen i Bovve-klubben för att det bara är soffpotatisar som visas på hemsidan.
Varför sänder man inte in foton istället för att bara gnälla?

Diskussioner pågår oxå att det är konflikter mellan bruksfolk och utställningsfolk. Den "konflikten" har funnits i alla tider och inom alla arbetande raser.

Varför ska det ena utesluta det andra?
Att visa upp sin hund i utställningsringen är ju också en form av lydnadsträning. Att träna med sin hund i spår eller uppletande eller kantarellsök eller vardagslydnad osv. är nog för hunden lika mycket aktivering som att tävla Bruks i högre klasser.

Det viktigaste för hunden är väl få någon form av stimulans och att få ha roligt tillsammans med matte eller husse!

Kolla in Johannas blogg!

Hej Ni som läser min blogg.

Fredag idag, skulle egentligen iväg och handla helgmaten nu på förmidda'n, men har fastnat vid datorn... inte svårt. Har kikat runt på olika bloggar och finast är Johannas!

...kanske är jag lite partisk, men jag tycker faktiskt att hon är väldigt duktig. Sen har hon ju ett mer aktivt liv än sin gamla mamma, så det blir naturligt mer att skriva om!

Jag skulle vara helt slut om jag som hon hade hunnit med allt det hon skriver om på EN semester: Skåne, Dalsland, Fiskebäck, Brommö, utekvällar och hemmakvällar... och i nästa vecka ska hon till Frankrike! Och sen ska hon börja på ett nytt jobb dagen efter att hon kommit hem från Rivieran.

Jaja, det är bara att inse att man inte är 25 längre, och faktiskt så är det riktigt skönt...

Fick fler kort idag från Brommö

Tack Johanna för en mysig vecka !!! Och tack för alla foton... kul att Du scannat med kartan!

Sista dagens "underbara" väder... vi har precis missat färjan och har 3 timmars väntan framför oss!

Johanna hade keps på sig så hon ser ju inte alls blöt ut! Kolla in mig och Tindra nedan...

Wilda hittade ett skjul med cyklar att söka skydd i...

Heavy head...

Var på "kärring-grill" igår hos Daisy ute i Glanshammar. Vi var sju stycken och hade en riktigt kul kväll. God mat och mycket Sangria m.m. Så idag är det lite tungt i huvudet.

Kom inte hem förrän 02.30 inatt och var ute med hundarna en kort nattkiss. Jättetrött och lite snurrig, men kunde ändå inte somna. Låg vaken till 6 i morse. Får nog sova middag idag!

Det ska stå Brommö (inte brömmö) i förra inlägget. Här är ännu fler foton!

Längst bort i hörnet syns vårt lilla bo...

FÄSTINGPLOCKNING

SER KANSKE INTE SÅ GOTT UT, MEN DET SMAKADE VÄLDIGT BRA EFTER ALL VANDRING!

VY ÖVER RÖVARSAND

... fortsättning på fotona från Brömmö.

Blev avbruten i förra inlägget så det blev bara 2 kort där. Här kommer resten!

Första etappen har inletts. Det var varmt att gå och packningen tung, så bad hägrade när vi skulle vara framme i Rukehamn. Wilda var klövjad o bar maten.

Första dagens första bad när vi stannade vid Rukehamn

I närheten låg det båtar och en del tält fanns redan. Så vi bestämde oss för att fortsätta gå ett tag till. Vi hittade så småningom en annan vik, fick upp tältet o började samla bränsle till elden. Då blev vi invaderade av stora spyflugor. De kröp över allt, hundarna blev tokiga o vi med.

Så ner med tältet igen, på med packningen och så gick vi - igen.

När vi ganska sent äntligen var framme vi "Store Vite Sand" så skyndade vi oss upp med tältet o tände en eld. Snart skulle det vara mörkt. Men kolla vyn... varför ska man åka till kanarieöarna?

Djuren utfodrades, vi grillade korv, och sen kröp vi in i tältet. Wilda var lite orolig i början o morrade dovt åt alla konstiga ljud utanför. Tindra var så trött efter all vandring under dagen, så hon snarkade innan jag hunnit krypa ner i ryggsäcken!
(Öhhh ? nu var jag visst trött jag oxå... sovsäcken menade jag förstås. Tack Johanna för kommentaren!)

Nästa dag var strålande, vi badade och slogs mot mängder av bromsar o mygg, plockade massor av fästingar, kokade nudlar på stormköket och tog en dagstur på eftermiddagen till Rövar'n och Rövarsand.

Hundarna badar och rullar sig sen i sanden! Snyggt att få in de hundarna i tältet eller hur?

Andra kvällen började det regna så det var bara att krypa in i tälten och njuta av utsikten.

Pulvermos i regnet!

3:e dagen blev BLÖT! Vi vaknade i ösregn, skakade nyponpulver i renat sjövatten till frukost, packade ihop allt i tältet, ut med hundarna i regnet och rev tältet. Drygt 2 timmars vandring i ihärdigt ösregn och när vi kom fram hade vi missat färjan med 20 minuter...

Så där satt vi i lersörjan och väntade, nästa färja skulle gå om 3 timmar. När vi så äntligen var tillbaka i stugan på fastlandet, sken solen och vi kunde vräka ut allt på tork. Hundarna slocknade direkt och nu efter, 4 dagar hemma, så är de fortfarande trötta!

Men kul hade vi !!!

Foton från vår vandring på Brommö 2010

JOHANNA I FULL MUNDERING

VI VÄNTAR PÅ FÄRJAN MELLAN TORSÖ O BROMMÖ

Vår rutt:

Grattis !!!

GRATTIS MATTES ÄLSKADE TINDRA, 5 ÅR IDAG !!!

Hemma igen!

Ja, nu har vi varit borta en vecka. Först Johannas kalas. 30 personer kom och allt var lyckat. Maten och ananaspajen gjorde succé. Lovade flera på festen att lägga ut receptet på pajen här på bloggen. Kommer här:

Tovas ananaspaj

150 g smör smältes i kastrull.

Blanda 3 dl mjöl, 1 dl socker o 1 tsk bakpulver. Rör ner i det smälta smöret. Tryck ut degen i pajform med löstagbar kant.

Blanda 2 dl creme fraiche, ½ dl socker, 1 tsk vaniljsocker o 1 burk krossad ananas. Bred ut ovanpå degen och grädda allt i 175 grader i ca 25-30 min.

Servera med vaniljglass.

Det här är originalreceptet som jag fått av Sofia Berge-Kleber, "lillmatte" åt min förra dag-hund Tova. Därav namnet på pajen ...
Själv tycker jag det blir lite för lite fyllning, så jag brukar göra pajdegen som ovan men dubbla receptet på fyllningen.

Veckan på Brommö kommer jag att skriva om nästa gång! Väntar på foton av Johanna eftersom det var hon som hade med kameran. Kan väl säga att det var både strapatsfullt och kul och blött...

Så kom äntligen regnet!

De sista dagarnas hetta har varit hemsk. Men i tisdags brakade det löst, vilket åskoväder! När åskan gått över och regnet öste ner sprang Liam o jag ut och dansade regndansen...

Wilda tyckte det var störtkul, och t.om. Tindra som inte gillar regn kom ut och ville vara med.

Nu kommer jag inte att blogga på en vecka. Åker ner till Johanna imorgon bitti, hon fyller 25 år och vi ska ha kalas på lördag. Liam o Joel följer med och efter kalaset får de åka tåg hem till Örebro. För Johanna o jag ska ut o tälta med hundarna. Vi tänkte ta bilen över Torsö, cykelfärjan till Brommö, gå runt Brommö, vada över till Hovden och ev. även vada över till Lindökroken. Vi får se vad vi hinner på 5 dagar.

Jag måste vara hemma senast lördag 24 för på söndagen 25/7 ska jag till Finspång och ställa ut.

Oavsett hur långt vi hinner gå så ska det bli mysigt. När Johanna var liten hade jag aldrig råd att åka iväg med henne på någon semester. Istället fick hon ta med en kompis och så cyklade vi med tält på Brommö en vecka. Så det ska bli jättekul att komma tillbaka dit och uppleva hennes barndomsminnen. Skillnaden nu är att vi inte behöver döpa cyklarna för att hon ska tycka det är kul och orka ta sig runt ön !!!

Har lastat bilen nu ikväll med tält, liggunderlag, sovsäckar, klövjeväska till Wilda med hundmaten, trangiakök, tändstickor, torrmat, ryggsäckar, morakniv, första förband och skoskavsplåster, hopfällbara mat/vattenskålar, vattenreningstabletter m.m. När jag kände på packningen funderade jag på de mil vi tänkt gå .......

VI HÖRS OM EN VECKA !

20100530, Frövi BK, mentalbeskrivning, MH.

Sista maj genomförde Wilda sitt MH på Frövi BK.

Protokoll mentalbeskrivning:

1a. Kontakt hälsning.                        5     ( Överdrivet kontakttagande, hoppar)
1b. Kontakt samarbete.                     4     ( Följer villigt med. Engagerar sig i testledaren)
1c. Kontakt hantering.                       4     ( Accepterar. Svarar med kontaktbeteende)
2a. Lek 1. Leklust.                            5     ( Startar mycket snabbt. Leker mycket aktivt)
2b. lek 1. Gripand.                            5    ( Griper direkt, hugger föremålet i farten)
2c. Lek 1. Gripande och dragkamp.    3    ( Griper, drar emot, men släpper och tar om)
3a. Förföljande.                                4    ( Startar med hög fart, målinriktad, bromsar in vid bytet)
3b. Gripande.                                   2    ( Nosar på föremålet, griper inte)
4. Aktivitet.                                      3    ( Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka aktivitetshöjningar)
5a. Avståndstagande lek. Intresse.     3   ( Intresserad, följer figuranten utan avbrott)
5b. Avst.tagande lek. Hot/agg.           1    ( Visar inga hotbeteenden)
5c. Avst.tagande lek. Nyfikenhet.       1    ( Går ej fram till figuranten)
5d. Avst.tagande lek. Leklust.            1    ( Visar inget intresse)
5e. Avst.tagande lek. Samarbete.      1    ( Visar inget intresse)
6a. Överraskning. Rädsla.                 3    ( Gör undanmanöver utan att vända bort blicken)
6b. Överraskn. Hot/agg.                    1   ( Visar inga hotbeteenden)
6c. Överraskn. Nyfikenhet.                2   (Går fram när föraren sitter på huk och lockar på hunden)
6d. Överraskn. Kvarst. rädsla.           2   ( Liten båge eller tempoväxling vid ngn av passagerna)
6e. Överraskn. Kvarst. nyfikenhet.     3   ( Stannar upp. Luktar eller tittar på overallen vid minst 2 tillfällen)
7a. Ljudkänslighet. Rädsla.                3   ( Gör undanmanöver utan att vända bort blicken)
7b. Ljudkänsl. Nyfikenhet.                 2    ( Går fram när föraren sitter på huk, talar till skramlet o lockar)
7c. Ljudkänsl. Kvarst. rädsla.             3   ( Båge el tempoväxling vid 1:a passagen. Minskat utslag vid 2:a)
7d. Ljudkänsl. Kvarst. intresse.          2   ( Stannar upp. Luktar eller tittar på skramlet vid 1 tillfälle)
8a. Spöken. Hot/aggresivitet.             1   ( visar inga hotbeteenden)
8b. Spöken. Kontroll.                         5   ( Kontroller och/eller handlar mot båda spökena under hela momentet)
8c. Spöken. Rädsla.                           1   (Uppehåller sig framför eller bredvid föraren)
8d. Spöken. Nyfikenhet.                     5    (Går fram till figuranterna utan hjälp)
8e. Spöken. Kontakttagande.             4    ( Tar själv kontakt med figuranterna i spökdräkter)
9a. Lek 2. Leklust.                            4    (Startar snabbt. Leker aktivt)
9b. Lek 2. Gripande.                         5    (Griper direkt, hugger föremålet i farten)
10. Skott.                                        1    (Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd)

Resultat: KÄND MENTAL STATUS
Mentalbeskrivare: Martti Keskinen

Kritiken Örebro BK 20100711

Domare: Anne-Marie Thomassen, Norge.

Unghundsklass: kvalitet = 1. konkurrens = 1. CK. Bästa tik konkurrens = 1. Bäst i motsatt kön BIM.

Kritik: Kvadratisk feminin tik !! Utmärkt pigment. Saxbett med utmärkta tänder. Utmärkta rörelser. Utmärkt temperament.

2010-07-11 Utställning på Örebro BK.

I värsta sommarhettan åkte vi ut till Brukshundsklubben. Oficiell utställning för bruksraser.

Dagen började med att jag försov mig... skulle hämta upp Christian klockan 08.20 och vaknade 08.00, vilken jävla start på da´n!

Men, på med kaffet, blaska av ansiktet med kallt vatten, tandborstning, fyllde på alla vattenflaskor och ut med hundarna i bilen - 08.30 stod vi utanför Christian !!!

Tur att hundarna är vana att sova länge på morgonen så de gick i sömnen ut i bilen och tyckte det var helt OK att inte få kissa förrän vi var ute på klubben.

Väl framme köpte jag en macka och sen förberedde jag Wilda. Har alltid med mig en kamprulle och drar lite innan vi ska in. Då går hon bättre och är vaken för vad jag vill.

Och bra gick det !!! 1:a med CK och vidare till konkurrensen om bästa tik. Trodde väl inte att det skulle gå så bra som det gjorde eftersom hon bara är 19 månader och inte färdig i kroppen än.

Men hon placerade sig som etta! Bästa tik! och många smickrande ord från domaren. Sen gick vi vidare i tävlan mot bästa hanen och han blev BIR och Wilda blev BIM!

Jättekul att hon orkade i värmen. Domaren ville att jag skulle lova att fortsätta ställa ut henne, för det var enbart pga åldern hon inte plockade BIR'et, att hon är lite valpig fortfarande och inte har hunnit bredda sig och fått massa.

Duktiga mamma Wizla tuttar bäbbarna!

Här ligger duktiga mamma Wizla med alla sina barn!

Först kom det tre stycken...

sen kom det tyvärr 2 dödfödda, men så kom det 2 livliga krabater till !

Så småningom var de inte bara små "råttor" utan personligheter och valprummet började på att vara tråkigt...

Hela altanen full med folk...

Oj, vad många det kom igår på plastpartyt! 14 stycken. Vi hade en rolig kväll med många goda garv, väldigt mycket plastburkar och ananaspajen blev en succé. Var lite rädd att det inte skulle räcka när det kom så många, men det blev perfekt. När alla åkt hem fanns en liten bit kvar.

Det är ju aldrig någon som kan med att ta sista biten... så den åt jag upp på kvällen!

Anneli hade med sin laptop och passade på att göra färdigt manus till Bullen (Bouvierklubbens medlemstidning) när så många var samlade. Både redaktionsgruppen och lokalombuden var här. Fick se en sån söt bild i hennes dator på Wizla när hon tuttar bäbbarna. Så hon skickade över den till mig så jag kan lägga ut den här på bloggen.

Finns under Wizla i Bouvierfoton o aktiviteter - kategorin

Tur att JOHANNA finns och är "min"...

Tack snälla, älskade unge min för att Du fixade till min förstasida här på bloggen. Jag är jättenöjd !!!

Härlig simtur i VARMT vatten!

Idag har vi varit i Hultsjön, mellan Hallsberg och Pålsboda. Det måste ha varit över 20 grader i vattnet! På grund av min värk i lederna har jag mer och mer blivit en badkruka, men idag låg jag i en timma !!!

Tindra låg mest och njöt i vattenbrynet och simmade ibland ut. Wilda och jag simmade långt. Det var urmysigt att simma länge tillsammans! När vi behövde vila stod jag på knä i grundare vatten och hon stod på bakbenen i botten och med frambenen över mina axlar.

När vi kom hem och hundarna torkat tog jag och klippte Wilda. Ska ställa ut på Örebro Bruks på söndag.

Imorogn ska jag handla och städa. Ska ha Tupperware-party här på onsdag. Blir en hel del som kommer, även om det alltid blir återbud i det sista. Karin ringde nu ikväll och sa att hon inte kunde o likaså Stina o Anneli Hag. Men Marianne, Anneli, Carina, Lotta, Malin, Birgitta o hennes mamma är klara = 7 st. Osäkert med Lisa, Vicky och Rita. Tänkte baka ananaspaj så jag får väl beräkna så det räcker till minst 12 pers. (Jag vill ju ha en stor bit själv oxå...)