Jaha, ännu en vecka som "bara" försvann !

Jag vet inte vad Ni tycker, men själv tycker jag dagar och veckor bara försvinner. Utan att jag fått så mycket gjort eller att det hänt nå't extra så att jag glömmer tiden. Utan bara samma lunk dag efter dag, och ändå hinner jag inte riktigt med förrän det är helg igen. Kanske är det så det känns att bli gammal?

Idag har vi varit uppe i Kilsbergen och letat svamp. Hittade inga "gulingar" men en påse trattisar blev det. Kokade soppa på en del som vi åt idag och la resten i en kycklinggryta som vi ska ha imorgon.

Egentligen skulle jag varit på min vattengympa som hade höststart idag. Det är alltid så skönt att krypa ner i det varma vattnet och känna att man kan ta i utan att få mer ont i lederna. Tyvärr gör mitt nya eksem PPP att jag inte får vara i vatten just nu. Väntar på min hudremiss så att jag får köra igång med Baccustrålning. Annars så har min psoriasis varit bra länge (peppar peppar...) så det är lite tråkigt att åka på ytterligare en variant. Det räckte så gott med psoriasisen och lederna! Fast det finns alltid de som har det värre !!! 


Vad är då PPP? Det står för Pustulosis Palmoplantaris. Nedan har jag kopierat lite text från Psoriasisförbundets infosida här på webben:

Pustulosis Palmoplantaris, PPP, är en svårbehandlad form av psoriasis som sätter sig i handflator och på fotsulor. Den yttrar sig i form av sterila varblåsor (pustler). Kännetecknande för PPP är områden med rodnad, fjällning och pustler på handflator och fotsulor. Innehållet i de karaktäristiska pustlerna är sterilt, det innehåller alltså inga bakterier.

PPP varierar mycket från person till person och över tiden. Det kan vara allt från några små pustler på en liten del av handen eller foten, till att det finns spritt över hela handflatan eller fotsulan. PPP kan när det är som värst, vara både smärtsamt och handikappande. När sjukdomen är aktiv, och särskilt när nya pustler uppkommer, kliar det och känns ömt. Den torra, fjälliga och förtjockade huden är ömtålig. Sprickbildningar och ömhet kan göra det svårt att gå på fotsulorna och att använda händerna på ett normalt sätt.

Jag har lagt in en länk för den som vill veta mer...

Helgen kommer att bli lugn, så jag kommer väl inte att ha något att skriva om här på bloggen. Får väl fortsätta städa bland alla mina foton som ligger i datorn och lägga ut några fler. Tänkte scanna in från gamla fotoalbum också.


Kommentarer
Postat av: Helen & Leon

Synd att du missade vattengympan! Hoppas du blir bättre snart, måste vara jobbigt. Trevlig helg! Kram från oss

2010-09-10 @ 09:31:29
Postat av: Siw o Oliver

Hej Pia

Oj,oj vilken fin blogg du har gjort. Vilket arbete du har lagt ner. Så roligt att läsa allt.



Kram

Siw o Oliver

2010-09-10 @ 13:30:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0